Monday 11 September 2017

Multilateral Handel System Wto And Regional Integration


Huruvida RTA har gynnat eller strider mot den ömsesidiga utvecklingen av det multilaterala handelssystemet, det vill säga om RTA har fungerat som byggstenar eller hinder mot den multilaterala processen, har diskuterats kraftigt de senaste åren. De som berörs av det negativa effekterna av trenden mot regionalism spänner dess potential att fragmentera det multilaterala handelssystemet MTS till ett antal stängda konkurrerande block. Eftersom dessa block expanderar, så gör deras marknadsmakt och därmed incitamentet att påverka handelsvillkoren till deras fördel, vilket ger en incitament att använda handelspolitiken för att begränsa importen Detta argument förutsätter att handelsblocken är tullföreningar och har en gemensam handelspolitik, när faktiskt de framväxande kontinentalblocken tenderar att ske i form av frihandelsområden frihandelsavtal. Det finns också inga bevis för det datumet Att föreslå att RTA har drivit detta incitament för att höja externa hinder. Som nämnts ovan har regionalismen också en tendens att hävda regionalism som utomstående Försök att minimera kostnaderna för handelsdirigering genom att bli insiders Detta har gett upphov till det nya fenomenet överlappande RTA, vilket ökar deras komplexitet och deras förhållande till MTS. En markerad fråga är de negativa effekterna på handeln med olika ursprungsregler och vägen I vilka ursprungsregler kan utformas för att få en protektionistisk inverkan Det finns också risk för att länder som strävar efter en djupare integrering inom RTA: er, kan tvistlösningsbestämmelserna i den nya generationen av RTA: s bygga upp rättspraxis som strider mot WTO: s. Av relationen mellan RTA och MTS bygger på ett antal argument. Först hävdas att RTA: er genom att flytta i en högre takt än WTO-reglerna, samtidigt som de delar sina mål, utgör ett sätt att stärka det senare. Andra mindre regionala grupperingar kan vara Effektivare när det gäller att ta itu med nya områden som tjänster, investeringar, skydd av immateriella rättigheter, samarbete i konkurrenspolitiken, teknik cal standarder och offentlig upphandling jämfört med multilateralt regelverk Genom att agera som laboratorier för att försöka utarbeta alternativa regler och strategier för att omfatta dessa frågor, hävdar man att de kan underlätta uppnåendet av överenskommelser om dessa frågor på multilaterala nivåer. Trett på grund av rädslan Av handelsdirigering tyder de empiriska bevisen på att handelsskapande effekter dominerar i större RTA, vilket förbättrar världens välfärd. En studie utförd av WTO: s sekretariat visade att det fanns en bestämd trend mot bredare och snabbare liberalisering av marknaden vid icke-tariffära åtgärder I RTA, parallellt med utvecklingen i MTS WTO 1995. Även om en enkel statisk analys kan vara missgynnad för tredje man genom handelsdirigering är detta mindre uppenbart i ett dynamiskt sammanhang om den totala tillväxten och därmed efterfrågan på import är Ökat som ett resultat av integrationsprocessen Crawford och Laird, 2000 Fjärde det hävdas att RTA har haft en positiv effekt genom att underlätta Integrering av utvecklingsländer i världsekonomin. Faktumet att denna debatt existerar framhäver vikten av WTO-regler för upprättandet av RTA för att minimera de negativa systemiska effekterna på MTS. I detta kapitel sammanfattas de nuvarande reglerna som RTA ska mötas före WTO-godkännande För att sådana arrangemang beviljas samt att man lyfter fram några av kontroverserna kring dessa regler. Kapitlet hävdar också att de nuvarande reglerna saknar klarhet när det gäller att ta itu med de särskilda problemen med att integrera WTO: s åtaganden om minskat jordbruksstöd inom ramavtal. Kapitlet avslutas genom att hävda att utvecklingsländerna har ett särskilt intresse för att se förstärkta regler om RTA i WTO under den nuvarande utvecklingsrundan. Vad WTO-reglerna säger om RTA. Trots de regionala riskernas potentiella faror för det multilaterala handelssystemet, från och med starten av GATT - och nu WTO - Tillåtna medlemsländer att ingå tullföreningar och frihandelsområden som ett undantag åsidosättande av den grundläggande principen om icke-diskriminering som anges i den mest gynnade nationens bestämmelse i artikel I Villkor som skall uppfyllas för handel med varor i RTA-satser anges i GATT-artikel XXIV. Under Uruguayrundan klargördes artikel XXIV till vissa omfattning och uppdatering av ett förståelse för tolkningen För handel med tjänster regleras ingåendet av RTA som avses i GATS som avtal om ekonomisk integration, MKB regleras av GATS Artikel V Preferenshandelsavtal för varor mellan utvecklingsländer är reglerade av en möjliggörande klausul från 1979. Inga ömsesidiga preferensavtal med utvalda utvecklings - och utvecklingsländer kräver WTO-medlemmar att söka undanhålla sig från WTO-reglerna. Exempel på sådana avtal som har fått upphävande inkluderar USA: s Västindiens grundläggande ekonomiska återkravsakt, Kanada: s erbjudande om icke-ömsesidigt Tullfri tillgång till de flesta karibiska länderna, USA - Andes Trade Preference Act och Cotonouavtalet mellan EU och AVS-länderna. Föredragna RTA-undersökningar undersöks för att fastställa deras förenlighet med dessa regler. Under GATT-åren genomfördes undersökningen av RTA i enskilda arbetsgrupper. För att säkerställa konsekvens i undersökningen inrättade generalrådet i februari 1996 en enda kommitté Övervaka alla RTA, utskottet för regionala handelsavtal, CRTA CRTA: s mandat är att undersöka avtal som det hänvisats till av rådet för handelsavtal om varor enligt artikel XXIV i GATT 1994, avtalet om handel med tjänster enligt artikel V i GATS och kommitténs handels - och utvecklingsavtal som anmälts i enlighet med bemyndigandeklausulen. Kommittén har också uppdrag att utveckla rutiner för att underlätta och förbättra granskningsförfarandet och för att säkerställa att rapporteringen om driften av de regionala avtalen genomförs på ett adekvat sätt ut av parterna i avtalen Förutom att undersöka enskilda regionala avtal , Är kommittén också ansvarig för att överväga de systematiska konsekvenserna av RTA: erna för det multilaterala handelssystemet och förhållandet mellan dem. Kriterier som ska uppfyllas av RTAs. De viktigaste kraven i WTO: s regler om RTA kan sammanfattas enligt följande. krav på handelsbegränsning För handel med varor föreskrivs i artikel XXIV 5a att i förhållande till en tullunion ska de tullar och andra handelsregler som införs vid institutionen för en sådan fackförening vad gäller handel med avtalsslutande parter som inte är parter i en sådan fackförening eller Överenskommelsen ska inte i stort sett vara högre eller mer restriktiv än den allmänna förekomsten av de tullar och handelsbestämmelser som är tillämpliga i de berörda delarna före bildandet av en sådan union. Med avseende på ett frihandelsområde gör artikel XXIV 5 b samma krav För handelspolitiken i vart och ett av de länder som är part i ett sådant avtal. 1994 års överenskommelse gjorde tydligare den metod som ska användas för att bedöma detta krav vid en tullunion När det gäller tullar och tullar bör utvärderingen baseras på en övergripande bedömning av vägda genomsnittliga tullsatser och tullar som samlats in. Beräkningen görs av WTO: s sekretariat baserat på importstatistik för en Tidigare representativa period enligt tulllinje med hjälp av den metod som används för att beräkna tulltaxorna i Uruguayrundans förhandlingar Det är viktigt att det anges att de tullar och avgifter som tas i beaktande bör vara de tillämpade tullsatserna. För icke-tariffära åtgärder, enskilda Undersökning för att bedöma huruvida deras övergripande handelsbegränsning har ökat eller inte bör genomföras. Det väsentliga täckningskravet i artikel XXIV 8 b specificerar att tullar och andra restriktiva handelsregler, med undantag för vad som annars är tillåtet enligt GATT-reglerna, bör elimineras på väsentligen hela handeln Mellan de ingående territorierna Artikel 5 1 i GATS har liknande språk att ett avtal bör ha en omfattande sektors täckning, som definieras i antal sektorer, volymen av handel som berörs och leveranssätt. För att i synnerhet kunna uppfylla detta villkor bör avtal inte föreskriva att ett eventuellt leveranssätt utesluts . Skälig tidskrav Artikel XXIV 5 c kräver att varje plan för att bilda en tullunion eller ett frihandelsområde måste visa att det kommer att slutföras inom en rimlig tidsperiod. I 1994 års överenskommelse definieras detta som högst tio år utom i Exceptionella fall GATS innehåller inte en likvärdig bestämmelse med avseende på ett regionalt avtal som omfattar handel med tjänster. Kompensationskravet Om en medlem i en tullunion är skyldig att uppnå en bunden tullsats, har andra medlemmar en Kräva kompensationsminskningar i bundna tullar på andra varor Under 1994-avtalet anges att vid beräkning av det ersättningskrav som krävs måste hänsyn tas till Kännedom om nedsättning av tullar på samma tulltaxa som andra parter i tullunionen gör vid bildandet. I GATS föreskrivs inte kompensationsbegreppet i fråga om regionala handelsavtal som omfattar tjänster. Enligt artikel V 6 får medborgare eller Företagen från någon WTO-medlem som bedriver verksamhet i huvudsak på en parts territoriums territorium har rätt till vilken särskild behandling som föreskrivs i det avtalet. Det finns ingen ömsesidig skyldighet för tredje land som omfattas av en nedsättning av tullarna efter bildandet Av en tullunion eller från mer liberal marknadstillträde enligt ett MKB-tjänsteavtal, att erbjuda sina medlemmar tull eller annan koncession. Särskild och differentierad behandling för utvecklingsländer När det gäller handel med varor tillåter Aktiveringsbestämmelsen regionala eller globala arrangemang Ingått bland mindre utvecklade avtalsslutande parter för gemensam minskning eller eliminering av tariff S och icke-tariffära åtgärder på produkter som importeras från varandra Två aspekter av denna bestämmelse kan framhävas För det första möjliggör man förmånliga handelsavtal som saknar antingen en frihandelsavtal eller en tullunion. Det innebär att det inte är nödvändigt att avskaffa tullar Det kräver inte heller att all handel bör liberaliseras. För det andra är de enda begränsningarna som gäller för förmånshandelsavtal mellan utvecklingsländer att jag ska utforma för att underlätta och främja handeln i utvecklingsländerna och att inte skapa hinder eller skapa otillbörliga svårigheter för handeln med andra avtalsslutande parter och ii ska de inte utgöra hinder för att sänka eller avskaffa tullar och andra restriktioner för handel på mest gynnade nationer. Detta språk är mindre krävande än motsvarande förbud i artikel XXIV att handelsavtalet efter överenskommelsen inte ska vara mer restriktivt än gällande handelspolitiska principer Stituentländer innan avtalet bildas Slutligen finns inget krav på någon vägledande tidtabell för sådan liberalisering vad gäller handel med varor. Med respekt för handel med tjänster, där Tillämpningsklausulen inte är tillämplig, artikel 5 3 i GATS tillhandahåller särskild och differentierad behandling för utvecklingsländerna, i två dimensioner För det första där utvecklingsländerna är part i en miljökonsekvensbedömning med tjänster kan flexibilitet visas, särskilt med tanke på att väsentligt all diskriminering måste tas bort inom de tjänstesektorer som omfattas av MKB, i enlighet med utvecklingsnivåerna för de berörda länderna, både övergripande och i enskilda sektorer och delsektorer. För det andra, när det gäller miljökonsekvensbedömningar som endast omfattar utvecklingsländer, kan en mer gynnsam behandling ges till juridiska personer som ägs eller kontrolleras av fysiska personer av Parterna i ett sådant avtal. Anmälningskravet Alla RTA: er som ingåtts av WTO-medlemmarna req URA-anmälan RTA: er med utvecklade länder skickas till CRTA för granskning medan RTA-länder bland utvecklingsländer enligt möjliggörande klausulen anmäls till utskottet för handel och utveckling. Vissa WTO-medlemmar hävdar att tillståndsklausulen inte är lämplig för att hantera RTA som tar Form av antingen en tullunion eller frihandelsavtal som bör omfattas av artikel XXIV. Enligt denna uppfattning borde möjliggörande klausulen begränsas till preferenshandelsavtal som slutar kortfattat av en frihandels - eller tullunion. Kontroller i tolkningen av WTO-reglerna. Det finns ett antal kontroverser i tolkningen av dessa krav Dessa har sammanfattats av WTO: s sekretariat i två dokument som behandlar systemiska problem i samband med RTAs WT REG W 16 och WT REG W 37 En sammanfattning av de frågor som diskuteras i dessa dokument rapporteras här till Ge en smak av debatten. Handelspolitiken är neutral. Att neutralisera före och efter handelspolitiken Medan 199 4 Förståelsen förklarade den metod som ska användas vid utvärderingen av tullpolitiken i tullunionsfrågor kvarstår. För en tullunion är en global bedömning av tullneutralitet inte nödvändigtvis relevant för ett enskilt land, vars export kan koncentreras inom vissa sektorer. Ekonomer pekar också på Utöver att det fortfarande är möjligt att handelsdirigering uppstår även om tullarna sänks. Vissa observatörer har föreslagit att handelsnivån används som en bättre indikator på huruvida handelsavvikelse uppstår som ett resultat av en RTA, men detta test är endast genomförbart ex post och hjälper inte i en ex ante bedömning av en RTA-förenlighet med WTO-regler Andra förslag för att säkerställa neutraliteten i handelspolitiska effekter innefattar att kräva en öppen anslutningsklausul som skulle minimera möjligheten till handelsdirigering och navet och talade om effekten av flera RTA , Eller kräva användandet av den lägsta pre-CU-tullsatsen som den gemensamma externa tariffen. Den växande omfattningen och betydelsen av icke-t Åtgärder som omfattas av rambestämmelser som antidumpning, preferensregler för ursprung, tekniska standarder, subventioner och utjämningsåtgärder gör det också svårare att utvärdera skador på tredje land när en tullunion bildas eller förlängs. Även om tariffens neutralitet Politiken i en tullunion ska utvärderas på grundval av tillämpade räntor. Det är oenighet om huruvida tillämpade eller bundna räntor är relevanta vid utvärdering av frihandelsavtal 10 Vad gäller icke-tariffära hinder i frihandelsavtal är det oenighet om förmånsreglerna för Ursprung omfattas av de övriga handelsbestämmelsernas tillämpningsområde i artikel XXIV. Möjligheten att förmånsreglerna för ursprung kan leda till omväxling används som argument för att de införlivas. Vissa ledamöter motsätter sig detta med motiveringen att ursprungsreglerna bara avgör vilken Varor omfattas av förmånsbehandling och kan således inte betraktas som en handelsreglering. Det är införandet av en ny kvantitativ restriktion Ns motiverat när ett land eller länder ansluter sig till eller bildar en tullunion Denna fråga lyfter fram en eventuell konflikt mellan punkt 8 i artikel XXIV, enligt vilket alla medlemmar i en tullunion måste tillämpa väsentligen samma handelspolitik till tredje land och punkt 5, vilket kräver att icke - tarifferhinder bör inte vara mer restriktiva i genomsnitt I WTO-fallet Turkiet-Textil hävdade överklagandeorganet att nya begränsningar kunde försvaras under förutsättning att det var en del av integrationen i en tullunion och att partiet demonstrerade att bildandet av den tullunionen Skulle kunna förebyggas om det inte var tillåtet att införa den ifrågasatta åtgärden. Det ligger dock bevisbörda hos svaranden som visar att tullunionen uppfyller kraven i artikel XXIV och att det inte fanns några alternativa medel som skulle kunna vara förenliga Med bildandet av tullunionen Om icke-tariffära hinder utökas på detta sätt uppkommer frågan om hur man kompenserar tredjeländer för att upprätthålla handelspolitiken övergripande neutralitet före och efter. Det väsentliga täckningskravet Detta har varit en stor problemkälla vid granskningen av RTA: er genom GATT och nu WTO huvudsakligen. Det finns två synpunkter på hur man tolkar väsentligen allt Handel Den kvantitativa synpunkten föreslår ett statistiskt tröskelvärde för den andel av handel som omfattas, exempelvis 95 procent av alla HS 11-tulltaxor på 6-siffran, eller 90 procent av all befintlig handel mellan parterna. Invändningar mot denna procedur innefattar det faktum att En metod med en storlek som passar alla kan inte ha flexibilitet att ta hänsyn till fall i enskilda fall, att en volym handelsåtgärd kan vara förspänd genom förekomsten av hög handelshinder i basperioden och att det gör det Tillåter inte en eventuell expansion av handeln över tiden som ett resultat av RTA. Den alternativa kvalitativa uppfattningen hävdar att bestämmelsen borde tolkas så, att ingen sektor eller åtminstone ingen större sekund Tor bör utelämnas av liberaliseringen inom RTA-handeln. Men detta tillvägagångssätt kan helt enkelt driva kontroversen tillbaka till definitionen av en sektor. I praktiken handlar debatten om uteslutning av jordbruk eller jordbruksprodukter från den regionala integrationsprocessen. Vi återvänder till Den här punkten nedan. Det senaste avtalet om handel, utveckling och samarbete mellan EU och Sydafrika innehåller en tydlig förståelse av WTO: s krav. Avtalet har tolkat väsentligt allt som innebär att i genomsnitt 90 procent av de varor som för närvarande handlas mellan de två partnerna Alla tre kursiverade föremål kan utmanas Stevens, 2002 Medelvärdesförfarandet används för att möjliggöra ett asymmetriskt avtal enligt vilket kraven på Sydafrika är mindre besvärliga än de i EU. Även om 94 procent av de varor som importeras till EU kommer att bli Omfattas av frihandelsavtalet, kommer bara 86 procent av de som importeras till Sydafrika att bli så omfattande Stevens, 2002 Stevens undrar om situationer där e obalansen skulle bli ännu större, vilket skulle ta upp frågan huruvida den lägre siffran uppfyller det väsentliga hela handelskriteriet. Anmälan och granskning. Anmälnings - och granskningsprocessen Frågor uppkommer vid tidpunkten för anmälningar, mängden information som ska lämnas och icke - överensstämmelse med anmälningskravet Trots att ledamöternas flexibilitet är tillåten i samband med anmälan av RTA, konstaterar WTO-sekretariatet att ett stort antal gällande RTA som idag inte har anmälts till WTO. Det finns ingen avsättning för motnotering Av avtal enligt gällande WTO-regler Även statusen för de avtal som anmälts och granskats är oklart. Endast en av rapporterna om granskning av RTA som hittills har antagits Tjeckiska republiken-Slovakiska tullunionen anger tydligt att RTA är fullständigt förenlig med De relevanta GATT-reglerna Åsikterna skiljer sig åt resten av statusen En uppfattning är att var rapporterna antas ted utan rekommendationer till parterna, tolereras sådana RTA-avtal eller anses vara förenliga med WTO. Andra hävdar att, om en slutgiltig rapport saknas, behåller WTO-medlemmarna rätten att utmana ett avtal i enlighet med tvistlösningsbestämmelser. Bevisa dessa kontroverser i Doha Förklaring WTO-medlemmar gick med på att inleda förhandlingar för att förtydliga och förbättra RTA-relaterade discipliner och förfaranden. Samtidigt som man erkänner att RTA kan spela en viktig roll för att främja handelsliberalisering, betonade WTO-medlemmar behovet av ett harmoniskt förhållande mellan de multilaterala och regionala processerna. på regionalism och liberalisering av handeln med jordbrukshandel. Handel med handel inom handeln inom ramavtal kan påverkas av eventuella ändringar av WTO-reglerna för att säkerställa en bättre synergi mellan regional och multilateral handelsliberalisering. Tre uppenbara områden avser tolkningen av det stora kravet på handelstäckning, eventuell förtydligande av Metod som används för att samla Membe Marknadstillträde, hushållsstöd och exportbidrag enligt jordbruksavtalet när det bildas eller utvidgas en tullunion samt problem med inkonsekvens mellan enskilda RTA och WTO: s regler för jordbrukshandel. Att det blir svårare att få en WTO Upphävande av icke-ömsesidiga preferenshandelsavtal med utvalda grupper av utvecklingsländer kommer också att påverka handeln med jordbruket. Gruvproduktion i RTA. Införlivandet av jordbruket i RTAs Många, om inte majoriteten, av tidigare RTA har utnyttjat utlämningen att Endast väsentligt all handel behöver omfattas av ett avtal om att utesluta betydande delar av jordbrukshandel. Oftast klassificerades jordbruksvaror eller livsmedelsprodukter som känsliga och utsattes för reducerade medgivanden, längre övergångsperioder eller helt uteslutande från tillämpningsområdet för RTAs. Som bildats under det senaste decenniet är mer omfattande i sin behandling av jordbruket NAFTA och Mercosur h Ave avlägsnade nästan alla handelshinder för sina medlemmar, även om råvara undantag kvarstår inklusive socker, mejeri, fjäderfä och ägg i de bilaterala pakterna inom NAFTA och socker i Mercosur Agriculture ingår också i FTAA-avtalet, även om mycket kvarstår att förhandla om i detta Kapitel 12 EU: s nyligen bilaterala frihandelsavtal innehåller också viss liberalisering av handeln med jordbruksprodukter, även om det finns begränsningar. Frihandelsavtalet mellan EU och Sydafrika är ett typiskt exempel Detta avtal ger sydafrikanska exportörer progressiva tullsänkningar som införts över en tioårsperiod. Förutom en skyddsklausul för att skydda mot importöverskott undantar avtalet även vissa känsliga produktområden från inklusion och ämnar andra produkter till kvotbegränsad tullfri tillgång. Även om den ekonomiska Logiken för det väsentligen alla handelsbehovet var att förhindra skapandet av skyddskrafter Ism kan det finnas en ekonomisk motivering för att lämna jordbrukshandel ut ur RTAs. Om jordbrukssektorerna är konkurrensutsatta kan deras uteslutning från en RTA bidra till att förhindra handelsavvikelse. Simulationsresultat som rapporterats av Scollay och Gilbert 2001 tyder på att uteslutandet av jordbruk från en Japan - Sydkorea frihandelsavtalet förbättrar otvivelaktigt välfärdsresultatet både för de två länderna och för deras handelspartner. Denna logik tyder på att det kan vara självnedkämpande för andra medlemmar att insistera på en alltför rigorös definition av detta krav i någon regelrevision i Doha-processen. Åtagandebestämmelser för jordbruksavtalet. Åtaganden om minskning av jordbruksavtalet Uruguayrundan Åtaganden om åtagande om marknadstillträde för jordbruket samt minskningsåtaganden för inhemska stöd och exportbidrag finns i varje medlems WTO-plan För att uppfylla kraven i artikel XXIV 8a ii som kräver att I huvudsak samma uppgifter och andra handelsregler är en som förbundits av var och en av medlemmarna i facket till handeln med territorier som inte ingår i fackförbundet, måste åtagandena för enskilda medlemmar som ingår i eller ansluts till en tullunion behöva ändras eller åtminstone förenas. Det finns emellertid ingen överenskommelse metod för hur man översätter medlemmars åtaganden som begränsar jordbrukssubsidiering till gemensamma åtaganden Jordbruksavtalet har inga förfaranden med avseende på denna fråga. Med åtaganden om marknadsåtkomst pekar Crawford och Laird 2000 på en potentiell konflikt mellan Uruguayrundans metodologi för beräkning av aritmetik Medeltal av avgifter för att fastställa åtaganden inom jordbrukssektorn och det importvägda medeltalet av de avgifter som anges i Förståelsen till artikel XXIV för att fastställa WTO-konsekvensen av ett RTA Ett land som krävs för att harmonisera sitt tullschema för anslutning till en tullunion kunde visa Att det uppfyllde kravet på artikel XXIV, men att det nya tariffprogrammet inte längre kunde uppfylla sina åtaganden om minskning un Sammanlagningen av tulltaxikvotens åtaganden kan också vara problematisk Antag att två länder A och B bildar en tullunion AB och att landet C förblir utanför facket ett land i detta sammanhang skulle kunna representera en befintlig RTA Var tar kvotkvoter TRQ erbjuds av land A i sitt WTO-schema och där en del av denna TRQ fylls med export från land B innan en RTA bildas, om AB-föreningens skyldighet är att erbjuda bruttotillägget av TRQ-belopp i de deltagande länderna, eller bara nettotillskottet Detta problem höjas speciellt när det gäller nuvarande tillgångs-TRQ: er Dessa är bilaterala eller plurilaterala kvoter som öppnades i Uruguayrundan för att upprätthålla nuvarande åtkomstförpliktelser Många av EU: s TRQ-länder hade sitt ursprung på detta sätt Om länderna dra nytta av Tillträde enligt dessa EU-TRQ-medlemmar blir nu medlemmar i EU, släcker dessa TRQs eller bör de bibehållas och överföras till andra länder. Lika problem uppstår i Aggregeringen av exportbidragsåtaganden Antag att A har rätt att använda en viss volym exportstöd i sin WTO-schema. Antag också att basperioden A exporterade en jordbruksvara till både B och C i en tidigare representativ period med hjälp av export Subventioner Hur ska tullunionens AB-exportbidrag beräknas? Skulle det vara summan av de individuella rättigheterna för A och B Eller borde det vara summan av de individuella rättigheterna för A och B netto efter intra-handel mellan A och B? om vilka exportbidrag betalades under basperioden Om B också hade exporträttigheter i sitt schema, kan definitionen av varorna i de två schemaerna inte vara densamma, vilket också medför problem för att aggregera dem. Liknande problem Antag att A hade en AMS-rättighet i sitt WTO-schema, men B hade inte enligt avtalet om jordbruksregler, B skulle i framtiden vara begränsat till de minimisnivåerna av Handelsförvrängande stöd Antag dessutom att vid tidpunkten för bildandet av den nya tullunionen A inte använde all dess AMS-rättighet I den nya tullunionen AB kunde handelsförvrängande stöd utvidgas till att omfatta jordbruket i B upp till gränsen för oanvända AMS-rätten i land A Skulle denna ökning av den totala volymen av handelsförvrängande stöd i facket strida mot kravet i artikel XXIV 5a att hela fackets handelspolitik inte skulle vara mer handelsbegränsande än den för dess beståndsdelar Även om A fullt ut utnyttja sin AMS-rättighet innan den bildades, om det totala handelsförvrängande stödet i B låg under de minimisnivån, skulle detta fortfarande tillåta en övergripande ökning av volymen av handelsförvrängande stöd i unionen. Konsistens RTA-reglernas överensstämmelse. Konsistens av RTA och WTO-regler för jordbruket Den växande benägenheten hos RTA för att driva en djupare integration, inklusive lagstiftningskoordinering, har redan noterats. Denna utveckling kan kräva Ändringar i inhemska regler som påverkar jordbruks - och livsmedelsprodukter, särskilt när det gäller tillämpningen av sanitära och fytosanitära åtgärder. Om RTAs föreskriver harmonisering av regler eller ömsesidigt erkännande av testprocedurer föreligger en fara för att de regler som utvecklats kan vara inkonsekventa med de som ingår i WTO: s multilaterala regler Med fler RTA som nu införlivar tvistlösningsbestämmelser kan det leda till att olika rättspraxis utvecklas kring liknande problem. Denna utveckling kan leda till problem med forumköp för att lösa tvister samt att ta upp frågan huruvida en WTO-medlem s befintliga rättigheter påverkas av en RTA. Några RTA: er ger särskild bestämmelse om att RTA-reglerna ska överensstämma med relevanta WTO-bestämmelser i ett försök att minimera detta problem. Utveckling av Cotonou-råvaruprotokoll. Utveckling av WTO-undantag Mycket nord-syd-jordbrukshandel Att fördelarna med förmånlig åtkomst sker under icke-rec Iprocal förmånshandelsarrangemang Förutom sådana arrangemang som är legitimerade enligt 1979 års godkännandeklausul kräver dessa system ett undantag från GATT-reglerna och i synnerhet icke-diskrimineringsklausulen i artikel I. Tidigare beviljades sådana undantag, men de är nu mer kraftigt ifrågasatta. Problemet är att preferenser till grupper av utvecklingsländer, andra än de som erkänns i möjliggörande klausulen, antingen alla utvecklingsländer eller de minst utvecklade länderna resulterar i diskriminering mellan en grupp utvecklingsländer och en annan. Denna fråga kom i spetsen i de på varandra följande utmaningarna av olika Latinamerikanska länder och USA till EU: s bananregim som syftar till att ge företrädesrätt till marknadstillträde för AVS-bananer Den här svårigheten att få upphävande av handelsavtal efter handelsavtalet var en av de faktorer som övertygade EU om att dessa arrangemang i framtiden skulle vara WTO-kompatibel Konsekvenserna av Cotonouavtalet för regionen All integration i Afrika behandlas i detalj i kapitel 6 Huvudpunkten för att framhäva här är osäkerheten om råvaruprotokollens framtid som bifogades Lomkonventionen. Diskriminerande åtkomst under nuvarande tillträde TRQs har faktiskt tillåtits i TRQ-scheman som lämnats in Som en del av Uruguayrundan, men EU har inte valt att skydda AVS-staternas preferenssocker - eller bananimport på detta sätt. Det kan bli ett problem i den nuvarande utvecklingsrundan i Doha. Implikationer av WTO-regler för utvecklingsländer. Utvecklingsländerna har ett nummer av intressen vid en eventuell översyn av WTO: s regler om RTA: s först som stödmottagare av ett reglerbaserat multilateralt handelssystem, vill de se till att regionalism bidrar till att stärka och inte fragmentera. Under denna rubrik klargörs reglerna för den nödvändiga handelsdekning , stramning av kravet på handelsneutralitet och säkerställande av att regler skapade enligt regionala arrangemang s är kompatibla med det multilaterala systemet och är transparenta, kommer att vara viktiga mål. Andra utvecklingsländer vill se till att de nya reglerna tillåter dem flexibilitet att bilda de regionala integrationsarrangemang som de önskar. Enligt Tillämpningsklausulen måste avtal uteslutande mellan utvecklingsländer möta lägre krav på godkännande. Eftersom utvecklingsländer väljer avtal som gynnar en bredare handelsintegration, finns det en tendens att dessa avtal anmäls enligt artikel XXIV 13. Således ändras reglerna enligt denna artikel, såsom kravet på att jordbruket trade cannot be excluded from RTAs, will also have implications for developing countries With the growing number of North-South RTAs, and given that agriculture continues to be highly protected in the North, it would appear to be to the advantage of developing countries to seek a tightening of the substantial coverage requirement, even though this would then a lso apply to purely developing country RTAs if they were notified under Article XXIV in the future. A third issue in North-South RTAs is that asymmetric trade liberalization commitments have become the norm as an implicit special and differential treatment provision Developing country partners are granted greater scope for exemptions and longer time periods for compliance Although these provisions are consistent with special and differential treatment, there is no explicit provision for this in the WTO rules on RTAs, something which might also be addressed in the negotiations. Finally this section raised the question of how to aggregate AoA commitments when countries form or join a customs union Because relatively few developing countries have AMS, TRQ or export subsidy commitments, this issue affects industrialized countries in the first instance However, the rules will have implications for the market access of third countries including developing countries and thus any negotiations on these issues should be carefully followed The future of the commodity protocols in the Cotonou Agreement was also specifically highlighted as an issue. 10 While, legally, there is no requirement on a member of an FTA to change its domestic tariff policy as a condition of membership, the issue may arise if a member raises its applied rate within its bound rate at the time of membership 11 Harmonized commodity description and coding system HS , is an international goods classification system designed to categorise goods moving in international trade under a single commodity code This code contains approximately 5,000 headings and subheadings describing the articles moving in international trade 12 The draft chapter including the square brackets on text yet to be agreed can be found at 13 An example of this is the FTA recently concluded between Chile and Mexico. WORLD TRADE ORGANIZATION. Trade negotiations. Changes to the rules of trade require the agreement of all WTO members, who must reach consensus through rounds of negotiations The most recent round the Doha Development Agenda began in 2001.Implementation and monitoring. Various WTO cou ncils and committees seek to ensure that WTO agreements are being properly implemented All WTO members undergo periodic scrutiny of their trade policies and practices. Dispute settlement. WTO members bring disputes to the WTO if they think their rights under trade agreements are being infringed Settling disputes is the responsibility of the Dispute Settlement Body. Building trade capacity. The WTO aims to help developing countries build their trade capacity and allows them a longer time to implement trade agreements Hundreds of training courses are organized each year for officials from developing countries. The second section will consider the arguments that regard regionalism as a threat to multilateral trade and where possible undermine them Regionalism as a Stepping Stone to Multilateral Trade Liberalization One of the major benefits that the process of regionalization offers is the sensitization of constituencies to liberalization Multilateral Trading System Wto And Regional Integratio n Advantages Home Business Deduction 2016 Economic Change and Modernization South Caucasus Ben Slay PlanEcon, Inc Despite some common legacies in terms of history, geography, and Soviet rule, the economies Is Regionalism Really a Threat to Trade Liberalization In this essay it will be defined as their description of Fishlow and Haggard s explanation of it, a political process characterized by economic policy co-operation and co - ordination among countries Mansfield and Milner 1999, p 592 The first will present the arguments supporting looking at regionalism as a stepping stone, defend them against their critics, and accept their limitations where necessary The New Regionalism Trade Liberalization or Insurance People are afraid of liberalization due to a number of factors, including the possibility of unwanted competition in the local market, the outsourcing of work to other countries, and the loss of control over the market by the government WTO Regional trade agreements represent an i mportant exception to the WTO s principle of non - 2 Unlocking the benefits of world trade The Economist, Oct 30th 2003 Agreements RTAs and their interaction with the multilateral trading system II integration level is the Economic Union where countries implement Multilateral Trading System Wto And Regional Integration Advantages Simple Binary Options Systems Brokers APPENDIX IX - Working papers of the Second Global Forum of Food Safety Regulators STRENGTHENING OFFICIAL FOOD SAFETY CONTROL SERVICES Paper prepared by the FAO WHO The European Union, the North American Free Trade Agreement, the that regional arrangements and closer economic integration can benefit In other words, regional integration should complement the multilateral trading system and not However, there is much variation within this school Economic Change and Modernization South Caucasus Ben Slay PlanEcon, Inc Despite some common legacies in terms of history, geography, and Soviet rule, the economies We will look at thes e, as well as studies from the World Trade Organization WTO and the US congress on the issue over the course of this essay. Multilateral Trading System Wto And Regional Integration Advantages Forex Mytop. Introduction This essay will be looking at the issue of regional trade agreements and evaluating the effect they have on the prospects for multilateral trade liberalization Multilateral Trading System Wto And Regional Integration Advantages Baldwin has his Domino effect theory of regionalism, stating that as profits for one trading bloc grow, so does the outsiders desire for membership APPENDIX IX - Working papers of the Second Global Forum of Food Safety Regulators STRENGTHENING OFFICIAL FOOD SAFETY CONTROL SERVICES Paper prepared by the FAO WHO Jul 05, 2013 E-commerce in India 1 E-Commerce Applications in India An Empirical Study APEKSHA LEWIS DPGD JL06 0466 SPECIALIZATION E-BUSINESS WELINGKAR Hot Penny Stocks List Economic Change and Modernization South Caucasus Ben Slay Plan Econ, Inc Despite some common legacies in terms of history, geography, and Soviet rule, the economies Also of the pro-liberalization school, Lamy suggests a multilateralism first strategy. Both in Europe and North America, governments tend to espouse the views of pro-integrationist business leaders and labor leaders as well in most of Europe , while the populace tends to be more wary Baldwin 1993, p 10 The opposing school of thought is Bhagwati s theory that discriminatory liberalization will only lead to problems in the future with trade discrimination Multilateral Trading System Wto And Regional Integration Advantages Binary Option Broker Malaysia 724 In this school we have writers such as Panagariya arguing that regional arrangements lead to division and build future problems Multilateral Trading System Wto And Regional Integration Advantages There are two main schools of thought within this debate Please note that once you make your selection, it will apply to all future visits to If, at any time, you are interested in reverting to our default Bergsten propounds the idea that open regionalism is not harmful to multilateral trade, while Ethier argues that it is in fac t beneficial to the process Jul 05, 2013 E-commerce in India 1 E-Commerce Applications in India An Empirical Study APEKSHA LEWIS DPGD JL06 0466 SPECIALIZATION E-BUSINESS WELINGKAR The European Union, the North American Free Trade Agreement, the that regional arrangements and closer economic integration can benefit In other words, regional integration should complement the multilateral trading system and not What are the advantages and including deepening economic integration The Meltzer Commission recommended that multilateral and regional lending and. The first will present the arguments supporting looking at regionalism as a stepping stone, defend them against their critics, and accept their limitations where necessary The New Regionalism Trade Liberalization or Insurance We will look at these, as well as studies from the World Trade Organization WTO and the US congress on the issue over the course of this essay People are afraid of liberalization due to a number of factors, including the possibility of unwanted competition in the local market, the outsourcing of work to other countries, and the loss of control over the market by the government. Islamabad Stock Exchange Jobs Palestinian Online trading canada Schedules Forex On Exchange Rates Today In Mexico. We have listed the very best and highly rated top 10 Canadian binary options trading websites and list of brokers to trade on options CA offers forex and CFD trading with award winning trading platforms, tight spreads, quality executions and 24 hour live support Learn forex trading with training and education at School of Pipsology Roboforex News Mql4 News Indicators James Edward Forex Seminar In Malaysia Foreign Stock Exchange Forex Rates In Cape Verde Job Interview Practice Test Why Do You Want This Job Answer this job interview question to determine if you are prepared for a successful job interview Top 10 forex trading signals cheryl james face cream the where do phytoceramides come from decleor skin care mal aysia s movable sailplanes act as Ideal for small business owners and ecommerce Personalized Domain Name Custom Email Addresses Multiple Sites and 5GB File Storage. Mansfield and Milner briefly discuss the many different ways that regionalism can be defined Multilateral Trading System Wto And Regional Integration Advantages The essay will argue that regionalism is in fact a step forward on the road to multilateral trade liberalization What To Look For In A Day Trade Stock One is Summers view that regionalization is trade liberalization Preferential Trade Liberalization The Traditional Theory and New Developments Aussie Home Loans Business Model This point will be argued by dividing the essay into two main sections.

No comments:

Post a Comment